1. TYÖAIKA ALKAA
Työaika alkaa siitä, kun miehemme lähtee Sörnäisten rantatie 21:stä ja loppuu siihen kun miehemme tulee takaisin. Minimi työaika on kaksi tuntia yhdellä miehellä ja kolme tuntia, jos työmiehiä on tilattu kaksi. Soitamme ennen lähtöä, jotta asiakas tietää tarkan lähtöajan, josta myös laskutus lähtee liikkeelle.
2. MAHDOLLISET AIKATAULUMUUTOKSET
Pidätämme oikeuden aikataulumuutoksiin. Aikatauluihin voivat vaikuttaa ulkoiset, meistä riippumattomat seikat, kuten tietyöt ja autorikot. Jos muuttoja on päivän aikana useita, voi myös edellisten muuttojen viivästyminen vaikuttaa seuraavan muuton aikatauluun. Tiedotamme mahdollisista viivästyksistä asiakkaalle aina mahdollisimman pian. Yleensä miehemme ovat paikalla noin puolen tunnin marginaalilla. Jos olemme yli kaksi tuntia myöhässä, asiakas on oikeutettu saamaan korvausta enintään 10 %:n verran muuton kokonaishinnasta.
3. TULE MUUTTOMIEHIÄ VASTAAN ULOS
Muuton sujuvuuden vuoksi on hyvä, että asiakas tulee tarvittaessa ulos meitä vastaan ja osoittaa ulko-oven, josta muutto suoritetaan. Mikäli et ole varma, onko parempi käyttää esimerkiksi sisäpihan puoleista ovea vai etuovea, niin käy muuttomiesten kanssa tarkistamassa kumpi väylä on parempi tavaroiden kuljetusta varten, ennen kuin muuttoauto ajetaan oven eteen. Näin säästytään turhalta ajolta väärälle ovelle ja saadaan muutto nopeammin käyntiin.
4. PAKKAA TAVARASI
Muutamme ainoastaan muuttoa varten pakatut tavarat. Mikäli tavaroita ei ole sidottu tai pakattu hyvin, ovat ne vaarassa rikkoutua. Mikäli asiakas kuitenkin haluaa, että kannamme pakkaamattomat tavarat, siirtyy vastuu tavaroiden särkymisestä asiakkaalle. Tälläisiä tavaroita ovat esimerkiksi yli reunojen pakatut laatikot, joiden päälle ei voi kasata muita laatikoita, huonekalut, joiden kulmia ei ole suojattu, lasivitriinit ja kattovalaisimet sekä muut herkät tavarat, joita ei ole suojattu asianmukaisesti. Muuttomiehillä on oikeus kieltäytyä näiden tavaroiden kantamisesta. Asiakas on myös velvollinen suojaamaan huoneistonsa niin, että muuttomiesten tiellä ei ole särkyviä tavaroita, esim. matalalla olevaa kattokruunua, peilejä seinissä tai muita tauluja seinillä, jotka voivat helposti tippua tai vahingoittua esim. isoa kaappia tai sohvaa kannettaessa. Myös asunnon säilytyskaappeihin integroidut peiliovet pitää suojata asiallisesti, esim. aaltopahvilla. Samoin pitää huolta siitä, että kaikki ovet ovat lukittuna kaapeissa, ettei käy niin että jokku ovista aukea kesken kaluston kantamisen.
5. TAUOT
Työmiesten työaikaan lasketaan 10-15 minuutin juomatauko jokaisen kahden tunnin jälkeen. Työmiehille kuuluu myös ruokapaussi neljän tunnin jälkeen. Ruokapaussi ei kuulu työaikaan eikä siitä veloiteta asiakasta. Jos työpäivä on ollut niin pitkä, että siinä on pidetty juomataukojen lisäksi ruokatauko, vähennetään kokonaistyöajasta ruokataukoon käytetty aika. Normaalisti se on 30 – 45 min.
6. MAKSU
Maksu suoritetaan heti, kun kaikki tavarat on siirretty määränpäähän, ellei muuta sovita. Muutto maksetaan lähtökohtaisesti käteisellä. Jos muuttomiehillämme on mukana maksupääte, on myös kortti sopiva maksuväline. Jos maksupäätettä ei ole mukana, ja asiakkaalla ei ole käteistä, haetaan asiakkaan kanssa käteismaksua varten rahat käteisautomaatista. Automaatilla käytetty aika kuuluu työaikaan, josta asiakkaan kuuluu maksaa. Myös työnjohtaja voi tulla myöhemmin samana päivänä maksupäätteen kanssa rahastamaan muutosta. Laskulla maksamisesta on aina sovittava erikseen ja etukäteen.
Kun muuttomiehet vastaanottavat maksun, he ovat aina velvollisia antamaan maksusta kuitin, ellei olla erikseen sovittu, että kuitti tulee työnjohtajalta PDF-liitteenä asiakkaan antamaan sähköpostiosoitteeseen.
7. MITEN LASKETAAN KOKONAISTYÖAIKA
Työajan laskeminen aloitetaan siitä, kun miehemme on lähtenyt Sörnäisten rantatie 21:stä. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää myös teoreettista matkaa samasta osoitteesta asiakkaan lähtöpaikkaan. Työmatka loppuu, kun muuttomiehet saapuvat takaisin Sörnäisten rantatielle. Koska maksu suoritetaan jo asiakkaan määränpäässä, niin todellisuudessa paluumatkaan käytettävä aika arvioidaan asiakkaan kanssa yhdessä. Jos asiassa ilmenee erimielisyyksiä, voidaan avuksi ottaa navigaattori ja tarkistaa ajoaika sieltä.
8. JOS JOTAKIN MENEE RIKKI
Jos meidän työmiehemme on rikkonut asiakkaan kalustoa, korvaamme asiakkaalle vahingon. Jos huonekalua on kannettu yhdessä asiakkaan kanssa, ja kalusto menee kantaessa rikki, esim. osuu oven karmiin, emme voi ottaa siitä vastuuta. Jos asiakas osallistuu auton pakkaamiseen, emme myöskään ota vastuuta ajon aikana tavaroille tapahtuneista vahingoista.
9. VAKUUTUS
Meillä on voimassa oleva tavarakuljetusvakuutus sekä vakuutus kolmannelle osapuolelle tapahtuvista vahingoista.
10. JOS LAATIKON SISÄLLÄ MENEE TAVARAA RIKKI
Jos laatikon tai kaapin sisällä tapahtuu vahinkoa, mutta itse laatikko on ehjä, emme voi ottaa siitä vastuuta, sillä on todennäköistä, että astia tai lasi on päässyt heilumaan laatikon sisällä ja näin päässyt rikkoutumaan.
11. ASIAKKAAN ON OLTAVA LÄSNÄ
Asiakkaan on ehdottomasti valvottava muuttoa. Jos tavarat joudutaan esim. jättämään hetkeksi kadulle, pitää tavaroitten vartioinnista ja valvonnasta sopia muuttomiesten kanssa erikseen. Ensisijainen vastuu tavaroista on asiakkaalla. Muuttomiehemme voivat ottaa tavaroista vastuun, mikäli tavarat inventoidaan ja niistä tehdään kalustoluettelo. Tässä tilanteessa muuttomiehille on luovutettava kalustoluettelo ja varmistettava, että miehemme on tarkistanut kaluston listan mukaan ja allekirjoittanut vastaanottaneensa tavaran. Muussa tapauksessa emme voi ottaa vastuuta kadonneista tavaroista.
12. EI ALKOHOLIA
Meillä on oikeus kieltäytyä suorittamasta muuttopalvelua, jos asiakas on päihtyneessä tilassa. Tässä tapauksessa veloitetaan kuitenkin koko summa muuttopalvelusta arvioidun muuttoajan mukaan, vaikka itse muuttoa ei voitaisikaan suorittaa. Tämä perustuu siihen, että muuttomiehet on joka tapauksessa palkattu kyseiselle ajalle.